Wednesday, June 25, 2008

MUNAKAHAT

PENGERTIAN PERKAHWINAN.

Bahasa:
berkumpul atau berhimpun

Istilah :
suatu ikatan melalui akad yang menggunakan perkataan kahwin diantara lelaki dan perempuan mengharuskan pergaulan di antara mereka dan menghalang persetubuhan yang diharamkan sebelumnya.

Dalil : Perkahwinan itu Sunnahku , sesiapa yang tidak suka kepada Sunnahku, dia bukan daripada kalangan umatku.( Riwayat al- Bukhari)

Dalil : Wahai pemuda, sesiapa sahaja daripada kamu yang mampu untuk berkahwin, hendaklah berkahwin. Sesungguhnya perkahwinan itu menutup pandangan dan menjaga kehormatan. Dan, sesiapa di antara kamu yang tidak mampu, maka hendaklah ia berpuasa, kerana ia boleh menjadi perisai (Riwayat Ibni Masa’ud).

Hukum perkahwinan.

1. Wajib - lelaki yang berkemampuan dari segi nafkah zahir dan batin serta bimbang akan terjarumus ke lembah zina dan keji sekiranya tidak berkahwin.

2. Sunat - lelaki yang berkemampuan dari segi nafkah zahir dan batin serta mempunyai nafsu untuk berkahwin dan bertujuan untuk menjaga khormatan diri dan agama, namun masih dapat mengawal diri dari melakukan zina dan terkutuk sekiranya tidak berkahwin.

3. Harus - lelaki yang tidak mempunyai sebab yang mendorong dia berkahwin dan tidak ada sebab yang menghalang dia daripada berkahwin.Juga harus bagi lelaki yang berkemampuan tetapi belum ada keinginan untuk berkahwin.

4. Haram – lelaki yang tidak berkemampuan dari segi nafkah zahir dan batin atau mereka berkahwin dengan tujuan untuk menzalimi isteri mereka.

5. Makruh - – lelaki yang tidak berkemampuan dari segi nafkah zahir tetapi berkeinginan untuk berkahwin


Hikmat-hikmat perkahwinan.

1. Untuk memenuhi tuntutan fitrah zahir dan batin manusia yang memrlukan pasangan hidup
2. Dapat zuriat yang bersih dan salih.
3. Untuk menyalurkan nafsu seks dengan cara yang diharuskan oleh syarak
4. Dapat mengatur kehidupan yang lebih baik, kemas dan teratur.
5. Hidup mempunyai sistem dan sentisa menjalankan tanggungjawab terhadap diri dan keluarga
6. Dapat membendung serta membenteras gejala sosial, perzinaan, bohsia dan seks bebas.
7. Sebagai sunah dan ibadah
8. Mengiratkan silaturahim
9. Memupuk semangat tanggungjawab suami dan isteri
10. Melahirkan zuriat yang baik








PERSEDIAAN SEBELUM KAHWIN


MEMILIH JODOH

1. Diharus melihat muka dan tapak tangan bagi perempuan
2. Diharus melihat selain pusat hingga ke lutut bagi lelaki
3. Islam menitikberatkan Kufu, harta, keturunan, kecantikan , keagamaan dan berakhlak


Memilih Bakal Suami dan Isteri.

Hadis:

1. Harta
2. Keturunan
3. Kecantikan
4. Keagamaan



Ciri-ciri suami yang baik

1. Harta
2. Keturunan
3. Kecantikan
4. Keagamaan
5. ilmu pengetahuan
6. mempunyai pekerjaan
7. mempunyai sifat kasih sayang
8. bertanggungjawab
9. mempunyai akhlak yang mulia
10. teguh pegangan agama
11. berakhlak mulia
12. pemaaf


Ciri-ciri isteri yang baik

1. Harta
2. Keturunan
3. Kecantikan
4. Keagamaan
5. Berilmu
6. berakhlak mulia
7. keturunan yang baik dan ramai anak

Sebab digalakkan pilih yang beragama

1. Dapat mendidik anak-anak dengan didikan yang baik
2. Menjamin kekalnya hubungan suami isteri
3. Melaksanakan tanggungjawab dengan sebaik-baiknya
4. Rumahtangga yang dibina akan terbentuk dengan harmoni
5. Lahir perasaan berkasih sayang antara satu sama lain
6. Melahirkan zuriat yang baik dan mulia.




MEMINANG

Lamaran seorang lelaki terhadap perempuan yang boleh dikahwini untuk dijadikan isteri
Hukum… sunat.

Dalil ولا جناح عليكم فيما عرضتم به في خطبة النساء
Bermaksud: Dilarang lelaki meminang di atas pinangan saudaranya.


Cara peminangan

1. Cara terus terang kepada perempuan dara, janda
2. Cara sindiran.. perempuan dalam idah raj’i

Syarat meminang perempuan

1. Perempuan tersebut bukan isteri orang
2. Perempuan tersebut tidak dalam idah raj’i
3. Perempuan tersebut bukan tunang orang
4. Perempuan tersebut bukan muhrim kepada lelaki


Kepentingan pertunangan

1- Memberi peluang mengenali pasangan dalam batas-batas syarak.
2- Merancang kehidupan rumahtangga untuk masa hadapan
3- Memupuk perasaan kasih sayang di peringkat permulaan.
4- Mengenali tanggungjawab masing –masing sebelum perkahwinan .
5- Ikatan sementara sebelum menentukan untuk terus atau batalkan.

Perkara yang dibincangkan dalam merisik:

1. Pengenalan keluarga lelaki dan perempuan.
2. Pengenalan anak lelaki dan perempuan.
3. Menyatakan hasrat merisik.
4. Persefahaman antara kedua-dua belah pihak.
5. Menerima atau menolak hasrat pihak lelaki.

Perkara yang dibincangkan dalam meminang:

1. Memperjelaskan hasrat dalam risikan dan persetujuan pihak perempuan menerima hasrat pihak lelaki.
2. memperdengarkan khutbah meminang.
3. Melakukan peminangan iaitu menyatakan hasrat oleh pihak lelaki dan penerimaan oleh pihak perempuan.
4. Memberi hadiah atau tanda pertunangan.
5. Membincangkan perkara-perkara yang berkaitan dengan aqad nikah dan majlis walimatul-'arus seperti:
i. Tempoh bertunang.
ii. Batas perhubungan anak lelaki dan anak perempuan dalam tempoh bertunang.
iii. Maskahwin dan hantaran.
iv. Aqad nikah.
v. Walimatul-'arus.
vi. Perkara-perkara adat.istiadat yang tidak bertentangan dengan syara'.






Batas utama yang dibolehkan:

1. Lelaki melihat perempuan pada muka dan dua tapak tangan dan tidak boleh bersentuhan.
2. Pertemuan yang sopan dan di tempat yang terpelihara daripada gejala sosial dan maksiat.
3. Pertemuan antara lelaki dan perempuan yang ber­tunang hendaklah ditemani oleh mahramnya supaya batas-batas pergaulan dapat dipatuhi.
4. Pertemuan itu tidak terlalu kerap sehingga menimbul­kan fitnah.
5. Islam melarang perlakuan, berdua-duaan, berkhalwat dan bergaul bebas, pergi ke sana ke mars seperti yang berlaku dalam masyarakat hari ini kerana perbuatan itu haram dan boleh mendatangkan banyak keburukan kepada diri, kcluarga dan masyarakat.
6. Kelonggaran yang dibenarkan oleh Islam itu untuk memastikan bahawa bakal suami isteri itu akan dapat meletakkan asas kebahaglaan rumahtangga ber­dasarkan nilai agama dan kemanusiaan yang tulen, bukan sahaja berdasarkan penilaian nafsu, tetapi dengan penilaian hati yang luhur dan ikhlas, rela dan menerima kehadiran antara kedua­dua belah pihak.
7. Belum dihalalkan untuk bersama seperti suami isteri
8. Pertemuan dibuat mestilah ditemani oleh mahramnya untuk mengelakan dari fitnah dan pelanggaran syarat.
9. Belum bertangungjawab untuk memberi nafkah sebab belum aqad nikah.
10. Hubungan kekeluargaan masih terbatas seperti antara suami dengan bakal mertua.


Pergaulan Bebas

1. Islam mengharamkan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram seperti yang berlaku pada masa sekarang kerana perbuatan itu temiasuk dalam maksiat.

2. Pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan menjadi salah satu punca gejala sosial di kalangan remaja dan maksiat yang berleluasa.

3. Jauhi pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan di mana ­mana sahaja supaya terselamat daripada jebak gejala sosial dan maksiat.

4. Patuhi adab pergaulan yang diizinkan oleh Islam dan jaga maruah sebagai seorang Islam.




MAHAR

Pemberian wang atau barang yang bernilai dan berfaedah dari suami kepada isteri kerana akad nikah.
Pemberian mas kahwin hukumnya wajib

Dalil
التمس ولو خاتما من حديد
Carilah mas kahwin walaupun berupa sebentuk cincin besi

Syarat benda yang dijadikan mas kahwin

1. Mestilah suci
2. berfaedah atau pekerjaan yang berfaedah
3. Milik suami
4. Mampu diserahkan bila-bila masa
5. Diketahui jumlah dan sifatnya.

Sebab suami wajib berikan mahar :

1. tanda penghargaan suami kepada isteri
2. Tanda suami mempunyai tanggungjawab kepada isteri
3. Sebagai lambang kasih sayang suami

Hikmat Islam tidak menggalakkan menetapkan kadar mahar yang tinggi

1. Boleh menimbulkan kesulitan kepada bakal suami
2. Akan menyebabkan ramai gadis yang tidak berkahwin
3. Menimbulkan masalah kahwin lari


Jenis-jenis mahar mengikut Islam :

1. Mahar Musamma :
Iaitu mahar yang ditentukan kadarnya mengikut persetujuan kedua-dua belah pihak

1. Mahar Musamma Mu’ajjal :
Mahar kahwin yang disebut dalam akad dan dibayar secara segera dan tunai
2. Mahar Musamma Muajjal :
Mahar kahwin yang disebut dalam akad dan dibayar secara tangguh dan hutang

2. Mahar Mithil:
Mahar yang tidak ditentukan kadarnya semasa akad. Dibayar kepada pengantin perempuan mengikut kadar dan penilaian mahar saudara-saudara perempuan pengantin itu.

HANTARAN

Barang yang terdiri dari mas kahwin, persalinan, buah-buahan dan makanan yang dibawa pada hari akad nikah atau perkahwinan samada dari pihak lelaki kepada perempuan dan sebaliknya

Hukumnya
Harus selagi tidak bertentangan dengan syariat Islam dan bukan untuk menunjuk-nunjuk bermegah, membazir dan berhutang

Hikmah Hantaran.
1. Dapat mengerat hubungan kekeluargaan antara pengantin
2. Memuliakan pengantin lelaki danpermpuan
3. Memuliakan keluarga kedua pihak
4. Saling bertukar-tukar hadiah


Kepentingan mas kahwin

1. Mengiratkan hubungan kekeluargaan
2. Tanda kasih kepad isteri (memuliakan)
3. Simbol tanggungjawab suami terhadap isteri.


WALIMAH AL-URUS

Kenduri atau jamuan yang diadakan sempena meraikan perkahwinan samada pihak pengantin lelaki atau pengantin perempuan.

Dalil: اولم ولو بشاة ( Adakan kenduri walaupun seekor kambing )






Hikmah walimah :

1. Melahirkan rasa kesyukuran dan kegembiraan.
2. Pemberitahuan kepada masyarakat tentang perkahwinan itu.
3. Mengeratkan hubungan silaturrahim di kalangan saudara mara dan sahabat handai
4. Sunat muakkad
5. Merai dan memulia pengantin
6. Elak fitnah daripada masyarakat


Majlis walimah yang diharuskan :

1. Tidak terdapat perkara yang ditegah oleh syarak sperti majlis tarian dan nyanyian.
2. Tidak ada unsur pembaziran
3. Tiada unsur pilih kasih dalam jemputan dan kenduri itu sendiri
4. Tidak ada percampuran lelaki dan perempuan
5. Bukan tujuan megah dan menunjuk-nunjuk.

Perkara-perkara mungkar dalam walimatul urus :

1. Terdapat majlis tarian dan nyanyian.
2. Terdapat persandingan yang mendedahkan aurat.
3. Adanya pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan
4. Terdapat unsur-unsur pembaziran dan kemegahan.








AKAD PERKAHWINAN

NIKAH

Bahasa: berkumpul atau berhimpun
Istilah : suatu ikatan melalui akad yang menggunakan perkataan kahwin diantara lelaki dan perempuan bagi mengharuskan pergaulan di antara mereka dan menghalang persetubuhan yang diharamkan sebelumnya.

Rukun Nikah

1. Lelaki bakal suami
2. Perempuan bakal isteri
3. Wali
4. Dua orang saksi
5. Ijab dan qabul


Syarat lelaki bakal suami

1. Tidak dalam ihram
2. Pilihan sendiri
3. Bukan muhrim kepda pengantin perempuan
4. Belum beristeri 4
5. Mengetahui bakal isteri dan wali
6. Jelas kelakian

Syarat perempuan bakal isteri

1. Tidak dalam ihram
2. Bukan isteri orang
3. Bukan muhrim kepada pengantin lelaki
4. Bukan dalam idah
5. Islam @ ahli kitab asli
6. Kerelaan sendiri bagi janda
7. Jelas seorang wanita
8. Perempuan yang sudah ditentukan.

Syarat Wali

1. Baligh
2. Islam
3. Merdeka
4. Bukan dalam ihram
5. Lelaki
6. Kerelaan sendiri
7. Adil
8. Waras

Syarat dua orang saksi

1. Baligh
2. Islam
3. Merdeka
4. Lelaki
5. Adil
6. Waras
7. Mendengar dan melihat dengan baik
8. Memahami ijab dan kabul
9. Bukan wali perkahwinan tersebut



Syarat Ijab dan qabul

1. Berterusan dan tidak diselangi dengan diam yang lama.
2. Ada hubungan ijab dan qabul
3. Disebut perempuan dengan khusus dalam ijab dan qabul
4. Didengar 2 saksi yang faham maksudnya
5. Tidak ada taklik
6. Tidak aada batasan waktu.


WALI

Ahli keluarga lelaki yang hampir dengan pengantin permpuan.

· Wali adalah amat penting dalam satu akad perkahwinan tanpa wali perkahwinan itu tidak sah.
· Islam mensyariatkan wali dalam perkahwinan kerana perempuan adalah golongan lemah dan mesti ada pengawasan






Jenis Wali

1. Wali Mujbir.
laitu bapa atau datuk daripada sebelah bapa hinggga ke atas kepada seseorang gadis.

2. Wali bukan mujbir.,
laitu wali-wali selain daripada bapa dan datuk atau semua wali bagi janda.

· Wali mujbir boleh mengahwinkan anak perempuannya yang masih dara samada yang sudah cukup umur atau belum tanpa perlu meminta izin gadis tersebut.
· Wali mujbir disunatkan supaya meminta izin dan persetujuan daripada terlebih dahulu.
· Wali bukan mujbir, mestilah meminta izin terlebih dahulu daripada gadis.
· Antara tanda yang menunjukkan gadis bersetuju sudah memadai dengan diam atau dia tersenyum

Wali perkahwinan itu mestilah dengan syarat:

1. Tidak ada permusuhan antara wali mujbir dengan gadis.
2. Gadis dengan lelaki yang akan dinikahinya juga tidak ada permusuhan.
3. Lelaki yang akan dinikahkan dengan perempuan ada kufu.
4. Pengantin lelaki sanggup membayar mas kahwin kepada gadis yang akan dikahwin.


Bahagian Wali

1. Wali nasab.
2. Wali hakim.

Susunan Wali Nasab mengikut Akrab

1. Bapa
2. Datuk lelaki dari sebelah bapa hingga ke atas.
3. Adik-beradik lelaki seibu sebapa.
4. Adik-beradik lelaki sebapa.
5. Anak-anak saudara lelaki seibu sebapa hingga ke bawah
6. Anak saudara lelaki sebapa hingga ke bawah.
7. Bapa saudara seibu sebapa.
8. Bapa saudara sebapa.
9. Anak lelaki daripada bapa saudara seibu sebapa hingga ke bawah.
10. Anak lelaki daripada bapa saudara sebapa hingga ke bawah.



Wali Hakim.

Ialah sultan atau wakilnya. Apabila wali nasab tidak ada perempuan dinikahkan oleh wali hakim.

Sebab perempuan berkahwin menggunakan wali bakim ialah:

1. Tiada wali nasab
2. Wali aqrab tidak cukup syarat sebagai wali sedangkan wali ab’ad tidak ada.
3. Wali aqrab menghilangkan diri dan tiada wakilnya.
4. Wali aqrab ditahan atau dipenjara.
5. Wali aqrab tidak dapat dikesan.
6. Wali aqrab dalam ihram.
7. Wali aqrab enggan menikahkan.
8. Wali aqrab menyembunyikan diri.
9. Wali aqrab hilang dan tidak diketahui tempatatau hidup dan matinya.


GOLONGAN WANITA YANG HARAM DIKAHWINI

1. Sebab ada hubungan nasab dan keturunan.
2. Sebab penyusuan.
3. Sebab persemendaan.
4. Sebab Musrikah dan kafir

Larangan sebab Nasab dan Keturunan

1. Ibu , Nenek dan ke atas.
2. Anak perempuan dan ke bawah.
3. Adik beradik perempuan seibu sebapa.
4. Adik beradik perempuan sebapa.
5. Adik beradik perempuan seibu
6. Adik beradik perempuan kepada ibu (emak saudara sebelah ibu) dan ke atas.
7. Adik beradik perempuan kepada bapa (emak saudara sebelah bapa) dan ke atas
8. Anak perempuan daripada adik beradik perempuan seibu sebapa dan ke bawah.
9. Anak perempuan daripada adik beradik lelaki seibu sebapa
10. Anak perempuan daripada adik beradik sebapa.







Larangan Sebab Penyusuan

Kanak-kanak lelaki yang menyusu kepada seorang perempuan sebanyak lima kali atau lebih sedangkan umurnya kurang daripada 2 tahun

1. lbu susu dan ke atas.
2. Adik beradik perempuan sesusu dan ke bawah.
3. Emak saudara kepada ibu susuan dan ke atas.
4. Bekas isteri anak lelaki sesusuan.

Larangan Sebab Persemendaan

1. Emak mertua dan ke atas.
2. Anak tiri perempuan dan anak-anaknya hingga ke bawah apabila sudah bersetubuh dengan emaknya.
3. Menantu perempuan, anak-anaknya dan ke bawah.
4. Isteri bapa (nenek) dan ke atas.

Larangan Sebab Permaduan (hanya sementara)


1. Adik beradik perempuan kepada isteri, iaitu haram dimadukan dua beradik dalam satu masa.
2. Mengumpulkan anak saudara dengan emak saudara dalam satu masa, iaitu adik beradik perempuan kepada bapasamada yang seibu sebapa, sebapa atau seibu.
3. Isteri juga haram dimadukan dengan adik beradik perempuan kepaada ibunya baik adik beradik emaknya yang seibu sebapa, sebapa atau seibu.

Larangan Sebab kafir

1. Wanita bukan Islam, kecuali Ahli Kitab, iaitu mereka beragama dan Nasrani yang asli. dan mereka beriltizam dengan agama serta kitab mereka yang asli.
2. Perempuan ditegah sama sekali berkahwin dengan lelaki yang bukan Islam, walau pun Ahli Kitab yang asli.

Larangan Sebab lsteri Orang

Perempuan yang masih menjadi isteri orang.

Larangan Sebab 'Iddah

Perempuan yang bercerai dengan suaminya atau kematian suaminya dan masih dalam 'iddah



TANGGUNGJAWAB


Tanggungjawab suami (Hak Isteri)

1. Memberi nafkah zahir dan batin
2. Membayar mas kahwin kepada isteri
3. Memberi layanan yang baik
4. Menjaga maruah isteri
5. Memberi didikan agama
6. Memberi bimbingan dan tunjuk ajar
7. Menjaga dari sebarang ancaman
8. Adil terhadap semua isteri

Tanggungjawab isteri terhadap suami (Hak Suami)

1. Taat dan hormat kepada suami
2. Menjaga maruah suami
3. Memberi layanan yang baik
4. Memuaskan hati suami dan menyenangkan pada bila-bila masa
5. Menjaga dan membelanjakan harta suami dengan sebaiknya
6. Tidak keluar rumah tanpa izin
7. Tidak mendedahkan kelemahan suami


Tanggungjawab bersama

1. Mengekalkan kerukunan rumahtangga
2. Memelihara dan menjaga anak-anak
3. Memberi pendidikan yang sempurna
4. Memberikan layanan yang saksama kepada keluarga kedua-dua belah pihak
5. Menyediakan rawatan dan perubatan
6. Menjamin keselamatan

Isteri Mithali Berpandukan al-Qur'an dan Hadith
Antaranya ialah:

1. Sentiasa taat kepada Allah.
2. Patuh kepada suami dan memelihara kehormatannya.
3. Menyenangkan hati suami.
4. Pergi ke mana-mana setelah mendapat keizinan suami.
5. Tidak mudah menerima tetamu tanpa keizinan suami.
6. Pandai melayani suaminya dan anak-anaknya.
7. Tidak suka mengomel.
8. Suka hidup sederhana.
9. Tidak boros berbelanja.
10. Tidak suka berhutang.
11. Tidak suka mengumpat.
12. Memelihara kehormatan diri dan keturunannya

Merancang Kehidupan Berumahtangga

Suami hendaklah merancang kehidupan rumahtangga dan melaksanakan dengan penuh dedikasi dan tanggungjawab.

1. Mencari tempat tinggal yang selesa.
2. Menentukan sumber rezeki yang halal bagi menang­gung nafkah isteri dan anak-anak dan masa depan keluarga.
3. Berbincang suami isteri tentang perjalanan hidup berumahtangga dan rancangan pembangunan keluarga.
4. Mengenal pasti kerja-kerja dalam rumahtangga dan cara melaksanakan mengikut bidang tugas suami atau isteri atau tugas bersama.
5. Mengatur waktu untuk bekerj a dan untuk melaksana­kan tugas-tugas di rumah dan dalam masyarakat dan waktu untuk bermesra.
6. Memikirkan cara-cara perhubungan yang serasi dan harmoni antara suami isteri.
7. Mengenal pasti perkara yang digemari dan tidak di­gemari oleh suami atau isteri berlandaskan hukum Islam.
8. Membuat persediaan untuk menghadapi kehadiran anak-anak dalam keluarga dan merancang masa hadapan mereka.
9. Membina daya kreatif untuk mengekalkan ke­mesraan, keharmonian dan keceriaan rumahtangga.
10. Meningkatkan kualiti keluarga supaya tercapai hasrat "Rumahku Syurgaku."

0 comments: